top of page
מערכת אימהות

"רולטת קבר יוסף" חי, צומח, דומם?

"קבר יוסף זה חוויה מוזרה ממש. זה לקחת שיירה של אוטובוסים לאמצע שכם, אתה נכנס עם עוד 500 אזרחים פעם בחודש, מוזר ממש. זו הפקה. תמיד היו מגיעים לשם כל המפקדים הבכירים, מח"טים ומפקדי מג"ב. כל פלוגה יש לה את הגזרה שלה והיא יודעת בדיוק מה היא עושה. יודעים בדיוק מתי נכנסים, מתי יוצאים, כוחות גדולים ממש. עושים צווארון כזה בתוך העיר, לכניסה, וזה גם מה שמוזר, כי [זו] שכם, עיר של מלא אנשים בכל האזור שם, הם לא יוצאים מהבתים. היה איזה יום אחד שהיה הפס"ד (הפרת סדר), ואיזה זקן שיצא שם, פשוט עמד מחוץ לחנות שלו ו[זרקו] מלא רימוני עשן לתוך החנות, פשוט כי היה הפס"ד מהכיוון שלו והוא היה בין לבין." כל כניסה לקבר יוסף זה כל הגדודים בחטיבה // מתוך עדויות שוברים שתיקה



לילה. אוטובוסים ממוגני ירי של המועצה האזורית שומרון אוספים אזרחים בירושלים, בני ברק והתנחלות יצהר.

הם נוסעים לקבר יוסף, בשכונה המזרחית של שכם.

הפלסטינים במזרח שכם וכן תושבי מחנה הפליטים בלאטה מסתגרים בבתיהם בשעות אלה.

אולם יש מי שרוצים להקשות על כניסת הישראלים- על ידי אורות לייזר מסנוורים, על ידי הבערת צמיגים,

יידוי אבנים ולעתים אף ירי.

מאות חיילים מקיפים את האוטובוסים ומאבטחים את השיירה.

מסלול נסיעתה נחסם לתנועת פלסטינים כמה שעות קודם, בעלי החנויות מצטווים לסגור אותן וצלפים

של צה"ל עולים על גגות הבתים.


לפני הכניסה, השכונה מתמלאת בכוחות מיוחדים שמאבטחים את המקום. צלפים עולים על גגות של בתים, דופקים בדלת ואז נכנסים בלי לשאול ואין לך מה לעשות, אתה חסר אונים... תושב השכונה


הקבר במקומו הנוכחי מיוחס ליוסף מאז ימי הביניים, והמבנה סביבו הוקם במאה ה-19. מקור המסורת הוא הפסוק המקראי המספר כי עצמות יוסף הועלו ממצרים ונקברו בשכם. בשנת 1982 הוקמה במתחם ישיבה. בהסכמי אוסלו, בשנת 1995, הכירו הפלסטינים בחשיבות המקום במסורת היהודית, ולכן הוסכם כי יהיה מובלעת ישראלית בתוך שטח A, בו מתקיימת שליטה פלסטינית מלאה (ביטחונית ואזרחית).


תקריות דמים רבות התרחשו סביב הקבר- בשנת 1996, בעקבות מהומות מנהרת הכותל בירושלים, הותקף המתחם על ידי פלסטינים. מאות ספרי קודש נשרפו והרס רב נגרם למבנה. ששה חיילים נהרגו. צה"ל רצה לפנות לגמרי את המבנה, אך בלחץ ראשי המתנחלים השאיר הצבא במקום אנשי מג"ב.


בשנת 2000, בראשית האינתיפאדה השנייה, הותקף המתחם שוב וחייל מג"ב נהרג בו. מאז פינה אותו צה"ל, והוא נכנס אליו רק לליווי מתפללים. מתחם הקבר הושחת שוב בשנים 2015 ו-2022, ושופץ על ידי ישראל. לפני מספר חודשים נפצע מח"ט שומרון מפגיעת פלסטינים במהלך ביקור בקבר.


"באחת מאותן כניסות פיראטיות, בשנת 2011, זה נגמר במותו של בן יוסף לבנת, מתנחל בן 25 מאלון מורה, שנורה למוות בידי שוטרים פלסטינים. כאן נכנסה לתמונה "הקרן למורשת קבר יוסף", עמותה שקמה בשנת 2012, הידועה כיום בשם מינהלת קבר יוסף. הקמת העמותה, מספר אדם שהיה במערכת הביטחון באותם ימים, היתה למעשה יוזמה של הצבא, שביקש להיפטר מעול ארגון הקבוצות הנכנסות, והיה מוכן לאשר בתמורה את הגדלת מכסת הכניסות. בראש העמותה עומד תושב ההתנחלות יצהר, יעקב שניר, שרק שנה קודם להקמת העמותה הוגש נגדו כתב אישום על כניסה לא מתואמת למתחם הקבר."



הכניסות לקבר נערכות אחת לשלושה- ארבעה שבועות וכן במועדים כמו א' בתמוז, יום פטירתו של יוסף על פי המסורת. מספר הנכנסים נע בין 600 לכמה אלפים. המועצה האזורית שומרון מספקת את האוטובוסים המסיעים את המתפללים, וגוף בשם "מנהלת קבר יוסף", הקשור למועצה, מתאם את הביקורים עם הצבא ולוחץ על מפקדיו להקצות את מאות החיילים הדרושים לאבטחתה.

"הצלחת" הביקורים בקבר יוסף הגדילו את התיאבון של מנהלת קבר יוסף, והיא החלה לארגן גם ביקורים בקבר יהושע בן נון בכפר הפלסטיני כפל חארס בשומרון. זה כמובן מתכון לעימותים נוספים ולהטלת עוד עומס וסיכון על בנינו ובנותינו החיילים.


הנעת המתפללים לבוא למקום נעשית באמצעות מערך הטפה הטוען כי תפילות הנאמרות בקבר יוסף נענות יותר, ומודגשת הזכות לשלוט בו בשל סיפור הרכישה המקראי.

קבר יוסף
קבר יוסף, מסלול הנסיעה לקבר בתוך שכם ןחסימות של צה"ל - פלסטינים לא מורשים לעבור


מערך ההטפה הזה מתעלם מכך שהיסוד העמוק של האמונה באל אחד הוא ש"מלוא כל הארץ כבודו". לפיכך, התעקשות להתפלל דווקא במקום מסוכן זה מדרדרת את היהדות לעבודת אלילים (כוחם של אלילים תלוי במקום) וגם מפרה את הציווי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם".

לפיכך, התפילות הם כסות לשאיפות הפוליטיות של מנהיגי המתנחלים- לחסל את הסכמי אוסלו, לתקוע יתד בערים ובכפרים פלסטיניים בתירוץ של תחזוקת קברים וארגון ביקורים בהם, ולהפוך את חיי הפלסטינים לבלתי נסבלים. גם התנגדות פלסטינית אלימה ומעשי טרור משרתים את מטרות הנהגת המתנחלים- הצבא נאלץ לרדוף אחרי החשודים, להטיל עוצר, לחסום את התנועה וכך למרר עוד יותר את חיי הפלסטינים.



הכניסות לקבר יוסף מדרדרות את המצב הביטחוני מכמה סיבות-

הן מעוררות התנגדות אלימה של פלסטינים. הם חוששים שדריסת הרגל הישראלית בקבר תוביל בהמשך להטלת מגבלות מחמירות והולכות על חייהם, ולבסוף לגירושם מהשכונה- כפי שאירע לפלסטינים שהתגוררו בעבר בסמיכות למערת המכפלה שבחברון.

הלחץ שמפעילה ישראל על כוחות הביטחון הפלסטיניים לשתף פעולה עם הכניסות לקבר מציג אותם בחולשתם מול הציבור הפלסטיני, שכאמור מתנגד לכניסת ישראלים לעיר. התוצאה- נכונות כוחות הביטחון הפלסטיניים לעצור מפגעים יורדת, וכך נפגע התיאום הביטחוני, שהוא האינטרס המרכזי של ישראל. התקריות האלימות גרמו בשנה האחרונה להריגתם של שבעה פלסטינים. כל פגיעה כזאת מחמירה את השנאה ואת דחפי הנקם.


"בחייהם ובמותו, מדאחת יוסף לא היה הקורבן היחיד בקבר יוסף, מחצית מחבריו חזרו הלומי קרב. גם הצוות שנשלח להחליפם הופקר בשטח וסובל עד היום מפגיעות נפשיות חמורות. רגע אחרי פירוק המחלקה, איש לא טרח להתעניין בהם…"

(ציטוט משער הכתבה שפורסמה היום ב-7 ימים בידיעות אחרונות)







לאור כל זאת-

מי מרוויח מהביקורים בקבר יוסף?

  • מנהלת קבר יוסף, שהולכת ומרחיבה את פעילותה

  • מנהיגי המתנחלים, ששוב ושוב משעבדים את הצבא למטרות המשיחיות שלהם.

שיא השיאים היה בנובמבר 2022, כשהמועצה האזורית שומרון ארגנה "ביקור אח"מים" בקבר יוסף לשמונה חברי כנסת ממפלגות הקואליציה, וכפתה על מפקדי הצבא להסיט חיילים ממשימות הביטחון המעיקות גם כך, כדי לאבטח את הקרקס הזה.

מי מפסיד?

  • הבן והבת שלכם, שמסכנים את חייהם ללא צורך ביטחוני

  • אתם, שלא ישנים בלילה מרוב חרדה לגורלם

  • מפקדי הצבא, שחולשתם מול הנהגת המתנחלים נחשפת שוב ושוב.

  • קצינים נאלצים לסכן את פקודיהם, להעמיס עליהם משימות מיותרות ולתת את ידם לפרובוקציות שמדרדרות את מצב הביטחון בשטחים


" אבל בסוף צריך להיות פה איזה שיקול ביטחוני. צריך לשאול את עצמנו, האם אנחנו בשביל אמונה מסכנים אלף חיילים של צה"ל ללילה שלם, במיוחד שגם אתה שומע בקשר, יש אנשים על הגגות, יש אנשים שמסתובבים עם נשקים, יש ירי פריפריאלי. אתה צריך לשאול את עצמך, זה שווה את זה? בשביל אמונה דתית שווה לסכן כל כך הרבה אנשים? ובסוף גם לסכן פלסטינים" בשביל אמונה דתית שווה לסכן כל כך הרבה אנשים? | מתוך עדויות, שוברים שתיקה


 

לקריאה נוספת:


  1. רולטת הקבר | ההסתננות לקבר יוסף היא כיום האתגר הרוחני הגדול של חסידי ברסלב. הסכנות שבדרך, מארבי המחבלים, מחסומי הצבא, ואפילו איסורי הרבנים לא עוצרים אותם. לפעמים זה עולה להם ביוקר >> אביחי בקר, הארץ 05.01.2004

  2. המסע הלילי לקבר יוסף ממחיש איך המתנחלים מגשימים את חזונם רחובות נקיים מפלסטינים קיבלו את פני נוסעי האוטובוס שהגיע מירושלים. ככה זה בכל פעם שהצבא נערך לבוא המתפללים היהודים: התושבים המקומיים צריכים להפסיק את חייהם. "הארץ" התלווה לנסיעה למתחם הקבר שבשכם, שבה רק ריח צמיג שרוף שנישא באוויר היה עדות אילמת למחאת התושבים, שאינם נראים. הגר שיזף ודיאא חאג' יחיא / הארץ 13.04.2023

  3. מיעקב אבינו עד הרבי מברסלב: ההיסטוריה הקדושה של קבר יוסף כ-3,700 שנים חלפו מאז רכש יעקב את חלקת השדה משכם ובה נטמנו עצמותיו של בנו, יוסף, כך על פי בראשית. הכותים הגיעו בימי הבית הראשון, הנוצרים מאמינים כי ישו חנה במקום, המוסלמים טוענים כי העבירו משם את עצמותיו של הצדיק – וחסידי ברסלב מסתכנים ומגיעים. הוונדליזם שב לקבר יוסף, והמאמינים זועמים: "שוב השליכו את יוסף לבור". גלעד כהן, YNET 10.04.2022


 

לתוכניות לימוד, העשרה ודיונים של האימהות: "המעגל עם חמוטל" בימי שני ZOOM







コメント


bottom of page